Friday 5 April 2013

Nasihat Mak . . .




Mak selalu pesan..."belajar pandai-pandai, biar masuk universiti..lepas masuk universiti baru dapat kerja. Bila dah dapat kerja, kawenlah nak kawen pom"..tapi anak mak ni degil..tetap nak bercinta bagai sebelum dapat kerja..mak tak tahu...aku tak pernah cerita kat mak..aku takut mak marah.

Anak mak ni degil dan tak pernah dengar cakap mak kan..bila dah masuk universiti semakin terok perangai anak mak ni...dulunya tak pernah keluar dengan lelaki, tapi sekarang?hurmmm memang berdosa anak mak ni kan...tak pernah engat apa yang mak selalu pesan.

Masa cepat berlalu...aku masih belajar di universiti...tiba-tiba aku teringat apa yang mak pesan..aku pom cuba nak berubah..susah betol nak berubah jadi baik kan...tuhan jew yang tahu. Perubahan memang perlukan pengorbanan...aku korbankan cinta manusia demi mendapatkan keredhaan Illahi, malah aku nak sangat dengar cakap mak.

Memang perit dan terseksa jiwa pada awalnya..namun sekarang aku merasakan ketenangan..ya!!ketenangan yang dicari oleh semua manusia kat dunia ni. Tanpa cinta manusia, aku dapat tambahkan lagi cintaku pada pencipta. Walaupun kadang-kala aku terasa sunyi..namun aku gagahkan diri melawan nafsu.



#Betol cakap mak, aku sekarang dah nak kawen. Ada seorang pemuda yang melamar aku dengan cara yang baik. Dia sendiri yang berjumpa dengan mak ayah aku untuk berkawan dan untuk jadikan aku teman hidupnya...Dia seorang pemuda yang baik akhlaknya..kadang-kadang aku malu dengan diriku sendiri bila teringat dosa-dosa aku yang lalu..bertapa kerdilnya aku jika dibandingkan dengan dirinya...kini aku akui...Tuhan tak pernah mempersiakan hambaNya yang ingin kembali kepadaNya...ya...terima kasih ya Allah...mak..nasihatmu sungguh berharga.

No comments:

Post a Comment